ADEMTRAINING

Waarom Ademtraining?

De reden waarom je dit zou moeten doen is heel makkelijk zelf vast te stellen.
Observeer je adem.
– Als je ademt, zet dan je borstkas uit, en niet je buik, dus adem je met je borst?
– Adem je oppervlakkig, dus elke 1-2 seconden?

Dit is een stress ademhaling.

Dit betekent niet dat je je gestrest hoeft te voelen. Stress is iets waar je heel langzaam aan went.
Stress is ook per definitie niet iets slechts, het is alleen een verhoogde staat van alertheid.
Dit komt heel goed van pas bij veel van je dagelijkse bezigheden zoals bv. autorijden.
Het probleem ontstaat wanneer deze staat te lang aan blijft houden, en wanneer je niet de tijd neemt om de stress weer los te laten.

De oppervlakkige ademhaling is een heel goede indicator van al deze stress.

Onze ademhaling kan automatisch verlopen zonder dat we hier bij hoeven stil te staan, ons lichaam kan dit helemaal zelf.
En omdat we wel wat anders te doen hebben, besteden we dit ook graag uit.
Hierdoor zijn we ons niet meer bewust van onze ademhaling.
Doordat het lichaam de “mind” volgt is de stress in de “mind” dus goed te zien in de ademhaling.

Een oppervlakkige ademhaling zorgt er ook voor dat de luchtinhoud van de longen niet goed ververst wordt, zodat er gebruikte lucht in de longen achterblijft. Je kunt je voorstellen dat dit niet echt bevorderlijk is voor de gezondheid.

Diafragma.

Het diafragma is de spier waarmee je ademt. Deze ligt als een grote boog in je borstkas onder je longen.
Met deze spier adem je! Deze spier trekt de lucht in de longen, en duwt het weer naar buiten.
Als je oppervlakkig ademt gebruik je meer de spieren in je borstkas (die daarvoor niet bedoeld zijn), en wordt het diafragma lui en daardoor zwak.

Ademtraining helpt je om:
– weer een volledige en rustige ademhaling te krijgen.
– het diafragma te trainen.
– stress los te laten

De ademtraining geef ik vanuit mijn ervaring als Freediver.
De training technieken zijn echter yoga-meditatie technieken.

Wat is Freediving?

Freediving (of Vrijduiken) is onderwater duiken naar grote dieptes op één ademteug, dus zonder gebruikmaking van luchtflessen.
Freedivers blijven hierbij minuten lang onder water.
Dit vergt een controle van ademhaling, controle van zuurstof verbruik van het lichaam, en daardoor vooral een innerlijke rust.

Deze rust onderwater in combinatie met gewichtloosheid en de druk van de diepte geeft een zaligmakend gevoel dat wellicht alleen een Freediver echt kan begrijpen.

Benieuwd hoe dat eruit ziet? Kijk dan naar de video hieronder.
Dit is een opname van mij in de Rode Zee in Marsa Alam, Egypte.